24 June 2014

indian beauty : turmeric mask


hello korang!


mula-mula entry dah letak gambar besar-besar cik blog ni.bukan apa,ada sebab musabab nya aku buat begitu.sebelum korang tengok muka seram aku dekat bawah.aku sediakan la dulu muka tak seram aku di permulaan entry..hihii!

turmeric atau dalam nama bahasa melayu dia ialah kunyit.kunyit yang kita selalu salut ikan untuk goreng tu.kalau korang nak taw,orang-orang india gunakan kunyit ni sebagai mask dekat muka dorang.apa yang aku taw,selalunya dorang akan pakai mask kunyit ni sebelum majlis kawin.nak bagi muka glowing katanya.. ^ ^

hari tu aku tergerak hati nak cuba,sebelum ni pernah buat dah..tapi dah lama dulu..hehee.buat pun sebab stock mask aku dah lama habis.malas nak beli..beli pulak pakai duit..bahaa..zaman sekarang kena jimat :P


cara nak buat dia bak kata orang indo,gampang bangat!just mix kan kunyit dengan madu,yogurt ataupun susu....

tapi..disebabkan dekat rumah aku semua benda tu dah habis..aku letak air masak jela.hihii.pun boleh jugak.tapi seeloknya letak la benda yang aku sebut dekat atas tadi.


kalau nak pakai mask ni pakai la baju buruk-buruk.manala taw.kot g pakai baju lawa kang terkena kang,tak taw aaaaa...

antara khasiat kunyit dekat muka :

1) dapat menghilangkan jerawat

2)mengurangkan tanda penuaan

3)bagus untuk kulit kering

4)menghilangkan sel kulit mati

5) bersihkan kulit wajah,buat kulit lebih bersinar



hahaaa,memang seram muka aku,dengan kuning yang pekat gitu.mask kunyit ni bila pakai tunggu sampai 20 minit.bagi dia kering dulu.

apa yang bagi aku terkejut..jerawat aku dekat batang hidung yang sebelum pakai mask ni memang sakit nak nangis.korang paham kan bila ada jerawat lepas tu rasa sakit dia tu boleh bawak demam..hahaa..lepas pakai ni..aku baru perasan..dah tak rasa sakit dah!!

weehuuu!seronok gila!nanti nak buat lagi ^ ^.aku cadangkan buat dua ke tiga kali seminggu untuk dapatkan kulit yang flawess ^ ^


bila nak cuci mask ni,tak boleh sekadar cuci dengan air je.kalau tak kekuningan la muka korang.hahaa.tapi tak dela kuning sangat.lepas cuci ngan air..aku scrub muka dulu..lepas tu aku cuci muka dengan pencuci muka.aku memang guna safi pun dari dulu..hihii!tapi cam nak tukar je nanti :p

papepun setakat ni aku puas hati la dengan mask kunyit ni.sekian sajela dari aku..

have a nice day :)


14 comments:

Anizz Annisa said...

wow...kuningnyee miza kat gambar bawah tu..hahhaha... patut la cantik je.. pkai mask kunyit rupenye.. :)

permatabiru said...

wow klu nak mandi kunyit pun boleh nie..hehe

Niena Reen said...

Hehe, saya pun suka mask kunyit. Tapi lama jugak lah dah tak buat. Malas pulok rasanya... >.<

Lieya Yaya :) said...

dahh bubuh kunyit . lepas tu goreng . hehehe :P . btw nice tips kak , nak try jugak laahh buat :D

PakcikLie PCL said...

terlanjur singgah pcl komen pengenalan kat sini...asalamualaikum.

..pcl dok ingat sangat yg pakai2 kunyit kat kulit sapu seluruh badan tu selalunya adalah kaum india ..ken ! kulit halus gitew..

www.nazlee.com

miLa saim said...

waaa...boleh try ni..hehe..biase miLa guna tomato..tenyeh2 kat muka..huhu

Harith Iskandar said...

utk lelaki sesuai ker?ehe

mirza syazwina said...

harith : boleh..lelaki ke perempuan semua boleh..hehee

Sya Mimie said...

Rajinnya dia.. Hehe. Ni klau akk buat,trkejut suami akk tgk.. Haha

white lily said...

barang simple, okayyyy boleh cuba! pakai pakai nanti terus gebu, perhhh, hahaha

Tashira Sha said...

amboi cantiknya gambar akak yg first tu haha btw tak rasa sakit ke lpas guna mask kunyit tu kak?

Hafiza AizZawa said...

nie cara org india cantikkan kulit...

mirza syazwina said...

Tak..kak miza rasa biasa je..hehe

cara menghilangkan jerawat secara alami said...

Terimakasih atas informasinya, saya harap tulisan ini bermanfaat buat siapa saja yang membacanya.